wtorek, 2 grudnia 2014

Game CaNDLE

Ohayo!~~
Zaczynamy zabawę w blogowanie od nowa. xD Razem z Kinem mieliśmy rozkminy, że trzeba trochę rozwinąć swoją działalność, by być jeszcze lepszym i między innymi mamy reaktywować działalność na blogach. Zobaczymy co z tego wyjdzie. xD

Dzisiaj omówię coś co miałam zrobić już dawno, ale zostałam poproszona by w końcu to zrobić. So... dzisiaj kolejna gra z Calne.~~

CaNDLE
Jest to gra RPG z rozpoznawalną już przez każdego Calne Ca, fanloida na bazie Hatsune Miku od Deino. Grę stworzyła monoc za pomocą RPG Maker, więc jest całkowicie darmowa, natomiast ilustracje wejściową oraz ikony postaci przygotowała Yaki Bird. Aktualnie dostępna jest tylko część pierwsza, jednak w przygotowaniu jest już kolejna część. Dostępna jest do pobrania tylko na oficjalnej stronie. Aktualnie posiada wersję tylko w języku japońskim, ale autorka opublikowała wpis na Twitterze, że ma w planach zrobić wersję angielską, jednak będzie miała z tym problemy, bo nie zna go dobrze. Gra cieszy się aktualnie dobrym rozgłosem i ponad 2 tysiącami pobrań. Istnieje także wiele filmów na NND, gdzie ludzie prezentują swoje zmagania z łamigłówkami oraz wyborami zawartymi w grze, które są trudne, a dla osób nie znających japońskiego jeszcze trudniejsze. Ale od początku.
Interfejs gry
Gra opowiada o dziewczynie o imieniu Shie (czyli jak Japończycy wymawiają chemiczny skrót Ca, czyli Calcium; Deino przez ostatni okres czasu, wszystkie prace zaczął właśnie tak podpisywać), która pracuje na poczcie, dostała w miarę proste zadanie: musi dostarczyć list do rezydencji ukrytej w lesie. Musi to zrobić jak najszybciej, gdyż rozpętała się niesamowita burza. Gdy dochodzi do posiadłości odkrywa, że jest on zamknięty i dopiero po jakimś czasie zostaje dopiero wpuszczona. Tam odkrywa, że cały dom spowija ciemność i po wypełnionym zadaniu orientuje się, że nie może wyjść. Shie musi znaleźć właściciela domu, jednak największym priorytetem jest wydostać się z niego jak najszybciej, inaczej ciemność ją pożre (w dosłownym tego słowa znaczeniu ^,-).

Główną bohaterką tej gry jest wcześniej wspomniana Shie (Shīe). Jest głupiutka i ciekawska, ale też bardzo ostrożna. To ona chciała iść sama do lasu i będąc w tym ciemnym domu musi teraz odnaleźć sposób, by się z niego wydostać.



Kolejną postacią, którą poznajemy na początku jest Emji (Emuji; czyli Mg, skrót od Magnesium). Pracuje razem z Shie na poczcie i jest jej szefem. Opiekuje się nią i z ich dwójki to on jest tym rozważnym. Zachowuje spokój i chłód co powoduje, że da się odczuć jego bezwzględność (i to bardzo).



Trzecią główną postacią jest Albi (Arubi; czyli Rb, skrót od Rubidium). Jest to tajemnicza kobieta, która jest właścicielką tej posiadłości. Na pierwszy rzut oka wydaje się być uprzejma, ale jej prawdziwa tożsamość jest owiana tajemnicą. W zależności od dobrych i złych wyborów, będzie pokazywać nam swoje fałszywe lub prawdziwe oblicze. Jest królową wampirów.


Postaciami pobocznymi są różnego rodzaju stwory, robaki i wampiry, z czego tych ostatnich należy się strzec!

Gra posiada sześć zakończeń, ale tylko jedna z nich jest prawidłowa i zawiera "happy end". Dojść do każdego zakończenia w trakcie gry jest dość łatwo. Wystarczy się zorientować, kiedy dochodzimy do momentu wyboru oraz musimy dokładnie rozglądać się. Jest jeszcze jeden haczyk. W każdym momencie może nagle zapaść ciemność i wtedy możemy usłyszeć piękny głos Shie. Innymi słowy, nasza postać ginie i trzeba zaczynać wszystko od początku.

SERIO?! CAŁĄ GRĘ OD POCZĄTKU?!
Ależ skąd, tak się tylko z wami droczę. xD W niektórych miejscach są ułożone księgi, które pozwalają nam zapisać grę. Tutaj się wam pożalę, ponieważ odkryłam w tej opcji bug (albo tylko mój komputer się buntuje). Zdarza mi się, że po kilku zapisach mogłam podejść do książki i Shie wyskakiwała do mnie z tekstem, gdzie tłumaczyłam to sobie po swojemu, że nie ma takiej opcji. Znalazłam na to oczywiście sposób, ale też nie zawsze działa. Należy wtedy wejść w folder gry i usunąć wszystkie zapisy. Jednak jeśli to nie skutkuje, należy się modlić żeby zapas świec, jaki posiadacie, szybko się nie skończył, a wasze odpowiedzi na zagadki były poprawne.

O co chodzi z tymi świecami?
Otóż po samej nazwie gry można stwierdzić, że głównym przedmiotem tej gry jest świeca. Kiedy Shie zostaje zamknięta i szuka sposobu ucieczki, w między czasie znajduje lampion ze świeczką. Jednak jedna świeczka nie starczy do skończenia całej gry. Trzeba cały czas pilnować czy świeczka się pali, jeśli ledwo się tli, musisz koniecznie zapalić nową. Jeśli nie posiadasz już żadnych, musisz jak najszybciej zdobyć nową, masz wtedy coraz mniej czasu i nawet zapisanie gry w tym momencie nic nie daje. Świece są ukryte losowo w szafkach, więc także nie mamy pewności czy w tym momencie, w tej samej szafce, będzie świeczka (nawet po rozpoczęciu gry od zapisanego miejsca nie daje nam pewności, czy ta świeczka tam będzie, dlatego ja polecam za każdym razem zapisać grę, taki mały cheat xD). Polecam jeszcze będąc w domu Shie, przeszukać wszystkie szafki, bo w nich też możemy znaleźć przynajmniej dwie świece. W szafkach możemy znaleźć jeszcze buteleczki, ale przyznam szczerze, że nie znam celu ich użytku, ale na złość potrafią pojawiać się częściej niż świece.
Nasze zdobycze, tutaj obserwujemy świecę i palimy nowe.
W trakcie przeszukiwania, każdego pomieszczenia i wszystkich zakamarków możemy znaleźć także inne przedmioty, min. klucze, które pozwolą nam wejść do innych pomieszczeń, noże, które za każdym razem gubimy po użyciu ich, jedzenie, ale to nie dla nas xD oraz inne buteleczki z różnymi płynami. Polecam kazać wypić Shie środek nasenny ^,-.

Zagadki
Jest to jeden z elementów gry, który pozwala nam na dalszą część akcji. Wszystkie z nich pomagają nam dostać się do kolejnych pomieszczeń, w których znajdujemy świece, klucze i buteleczki.
Dla mnie na początku pierwszą zagadką było dostarczenie listu. GDZIE GO DO CHOLERY JASNEJ POŁOŻYĆ?! Na stole obok książki... Rena tak bardzo pomyślała. XD

Sterowanie grą nie jest skomplikowane. Strzałki sterujące, spacja by zbadać jakiś przedmiot lub otworzyć drzwi, X wejście w menu oraz wyjście z menu Z oraz spacja to wybranie opcji w menu. Muzyka i odgłosy nam towarzyszące są ładne oraz straszne. Serio ja za pierwszym razem jak zginęłam to wystraszyłam się jej krzyku. W zależności od toku akcji, zmienia się także muzyka z neutralnej na budzącą napięcie, sugerującą że należy uciekać lub kojącą. W tle także możemy usłyszeć ryki naszych "przyjaciół".
Główne menu gry.
A teraz przejdźmy do gry.
Opisy zawierają spoilery (o które mnie proszono!), korzystasz z nich na własną odpowiedzialność, jeśli chcesz sam przejść tą grę, po prostu tego nie czytaj. Pisząc tą instrukcję, aktualnie też gram, poczujcie się jakbym grała razem z wami. ^,-
by Deino

  1. Pierwszą rzeczą jaką mamy zrobić to podążać za tajemniczą kobietą, aż dojdziemy do pierwszych otwartych drzwi. W pokoju znajdujemy lampion i zdajemy sobie sprawę, że nie jesteśmy w pokoju sami, jednak ten ktoś ucieka (ale nie drzwiami!). Należy wziąć błyszczący przedmiot ze stołu (błyszczące przedmioty zawsze w jakiś sposób ratują nam życie). Są to kartki z tekstem, dlatego też nie powiem jakie jest ich przeznaczenie. Penetrujemy wszystkie szafki i rozmawiamy z pajączkiem. Musimy przeanalizować co się stanie jak przejdziemy od stołka do ściany, której prowadzą ślady. Mamy? To idziemy dalej! PAMIĘTAJCIE O SPRAWDZANIU ŚWIECY!
  2. Jeśli zdobyliśmy już klucz, teraz szukamy drzwi. Gdy znajdziemy te prawidłowe, wejdziemy do bardzo ciemnego pomieszczenia. Należy przeszukać dokładnie wszystkie szafki i przeczytać trochę dokumentów. Dowiadujemy się, że wciąż jesteśmy obserwowani. (ŚWIECA!) W tym pomieszczeniu znajdujemy kolejne zadanie. Mamy znaleźć jedzenie, jednak by je znaleźć potrzebny jest kolejny klucz do nowego pokoju. Gdy go znajdziemy wracamy na korytarz i otwieramy kolejne drzwi. Tym razem znajdujemy się w jadalni. Grzebiemy gdzie się da i kierujemy się do kuchni. Tutaj też grzebiemy i bierzemy jabłko (znowu nas obserwują!). Wracamy do poprzedniego pomieszczenia. Jabłko które znaleźliśmy oddajemy misiowi (?), który daje nam karteczkę z napisem "dziękuję". Wchodzimy z pokoju. (pamiętajcie o świecy!~~)
  3. Przeniosło nas do zupełnie nowego pomieszczenia. Tutaj wymagana jest spostrzegawczość. Ok? No to idziemy dalej. Przyjrzyjcie się kwiatom na stołach
  4. Wracamy z powrotem na korytarz i obserwujemy w którą stronę idzie nasza "bardzo gościnna" pani domu. (Ja w tym momencie polecam cofnąć się do pokoju z książką i zrobić save, będziecie mi później dziękować. ^,-). Idziemy na koniec korytarza i korzystamy z zaproszenia do pokoju. (Świeca~~). Jest to kolejny ciemny pokój, w którym najlepiej przeszukać kilka szafek, a nóż świece się znajdzie. Polecam zapamiętać wygląd tych szafek! Czytamy także książkę. Później podchodzimy do kominka i oto przed wami wasz pierwszy test na spostrzegawczość!~~ Trzeba wpisać trzycyfrowy kod, by wejść do środka. A pamiętacie co wyżej pisałam o kwiatkach? No właśnie. xD Po wpisanym kodzie wchodzimy do środka.
    by SeAL Inc.
  5. Znajdujemy się w dziwnym miejscu. Jest ono bardzo ciemne. Możemy się rozejrzeć, nic nas nie zje, jeśli pamiętamy o świecy. Kiedy dojdziemy do końca korytarza znajdziemy wielką trumnę, a w niej klucz do drzwi, które pozwolą nam wyjść z korytarza. Jest jedno ale... UCIEKAJ!! (Mam nadzieję, że posłuchaliście mojej rady z pkt. 4; bo mnie właśnie zjadło xD).
  6. Ok jak udało nam się wydostać to kontrolujemy świecę, bo na 100% nam zgasła. Wychodzimy z pokoju. Możemy sobie grę zapisać. Teraz mamy już klucz dzięki któremu możemy wyjść z tego korytarza. I zaczynają się kolejne zadania, gdzie już trzeba uważnie rozważyć swoją odpowiedź. Idziemy na dół na duży korytarz z wieloma drzwiami i udajemy się na sam koniec. Można także wejść na główny hol w celu zapisania gry, rozważcie to, obserwujecie świecę? Hueh a mnie bug znowu dopadł, ale dam radę mam 4 świece z 5 na starcie xD.
  7. Wchodzimy do pokoju, który okazuje się być kuchnią. Rozmawiamy z "kucharzem" i rozglądamy się. Znajdujemy cztery talerze oraz klucz. Widzimy także nowe drzwi, które są otwarte. Możemy do nich wejść, prowadzą do jadalni i się rozejrzeć, będzie tam na nas czekała min. książka do zapisu gry i klucz. Jednak za nimi czekają głodne wampiry!
  8. Wychodzimy z kuchni i szukamy nowego pomieszczenia. Będzie to kolejny ciemny pokój, w którym znajdujemy buteleczkę z środkiem nasennym oraz tego samego misia, któremu daliśmy jabłko, ale do niego jeszcze wrócimy innym razem. Możemy się także rozejrzeć. Zauważyliście coś? Np. wampira? Spokojnie, możecie urządzić w tym pokoju domówkę, nie obudzi się. Ciekawe dlaczego? To nie mogła być wina tej buteleczki? ^,-
  9. Wracamy do kuchni i zajmujemy się przygotowanym jedzeniem. Shie będzie bawić się w kelnerkę. Ne, panie kucharzu.~~ Tej rybie przyda się sok z cytryny, ale ja już ją doprawię.~~ Po dodaniu środka, zapraszam do jadalni. TO BYŁA PODPUCHA! XD
  10. Wychodzimy na korytarz i wracamy do kuchni. Coś się zmieniło. Wchodzimy do jadalni. Wszyscy śpią. Wychodzimy z jadalni i zabieramy ze stołu błyszczący przedmiot, nóż. Wychodzimy z kuchni i wracamy się do miśka. Bogu ducha biedny misio poświęca się dla nas, byśmy mogli przeżyć w tym domu i oddaje nam swoje mięsiste (w dosłownym tego słowa znaczeniu) wnętrze. Wracamy do kuchni i rozmawiamy z kucharzem. Dowiedział się, że uśpiliśmy towarzystwo i przydałoby się go czymś przekupić. A może ma pan ochotę na trochę misich flaczków?~~ Taka okazja! (W innym przypadku kucharz szybko nas zapozna ze śpiącym towarzystwem).
  11. Po tej sytuacji czas na kolejną zagadkę, ale najpierw znowu porozmawiajcie z kucharzem to on nam ją przedstawi. Mamy teraz wybór, możemy na ślepo strzelać rozwiązania, albo wejść do jadłodajni, wziąć klucz i udać się na górę na mały korytarz i poszukać rozwiązania w nowym pokoju (i przy okazji zebrać dodatkowe świece, a właśnie pamiętacie? Specjalnie o nich nie wspominałam xD). Po poznaniu odpowiedzi, wracamy do kuchni i odpowiadamy na pytania przy drzwiach do jadłodajni. Wracamy do kucharza, który daje nam klucz do następnego pokoju. Jadłodajnia jest pusta, a wszystkie drzwi obok książki są otwarte.(Bug ustąpił mogłam zapisać, hurra!~~).
  12. Wchodzimy do nowego pokoju i przeszukujemy wszystko jak leci. Znowu nas obserwują. W jednej z szafek znajdujemy klucz do nowego pokoju.
    by Teru Teru Hōshi
  13. W tym pokoju musimy się dokładnie przyjrzeć każdemu detalowi, jaki zauważymy, nawet dziurom. Znajdujemy coś co nas bardzo wystraszy. Po dokładnym rozeznaniu pokoju, możemy z niego wyjść. Ale... drzwi są zamknięte! Pada kolejna opcja wyboru. Prosimy o pomoc czy czekamy?
  14. Prosząc o pomoc, ktoś za drzwiami otwiera je, poznajemy naszego wybawcę i przenosi nas do momentu, gdzie do pałacu przychodzi Emji, zniecierpliwiony długą nieobecnością Shie. Zostaje on bardzo miło ugoszczony przez Albi, nie jak w naszym przypadku i nawet dostaje coś do picia.~~
  15. Czekamy. Szukamy sposobu by wydostać się z tego pokoju w inny sposób. W ścianie koło łózka jest dziura, musimy coś znaleźć by ją poszerzyć. Gdy to coś znajdziemy będziemy wolni. Gdy wejdziemy do dziury, przerywamy grę, by zobaczyć co się dzieje przed pałacem. W lesie widzimy Emji, który zaczął się martwić tym, że Shie długo nie wraca. Widzimy go wchodzącego do pałacu, który zostaje wpuszczony bez problemu, jakby na niego czekali.
  16. Znajdujemy się w nowym korytarzu. Polecam się rozejrzeć w każdą stronę, przyda nam się to na przyszłość. Pamiętajcie tylko o świeczce.
  17. Idziemy po schodach. Kolejny ciemny korytarz. Szukamy drzwi, które zaprowadzą nas do jeszcze ciemniejszego pokoju i tutaj musimy przeszukać wszystko po omacku. Znajdujemy kolejny klucz. Znajdziemy tam wazę, którą można odkryć, ale z racji, że nie znam japońskiego nie wiem co za okropność tam się znalazła. >.>" Po znalezieniu wszystkich potrzebnych rzeczy i fantów (ja znalazłam świeczkę~~ xD) wychodzimy na ciemny korytarz.
  18. I TERAZ MODLIMY SIĘ DO BOGA BO UŚWIADAMIAMY SOBIE, ŻE W TYM KORYTARZU NIE MA WYJŚCIA, A TA GRA TO PUŁAPKA. XD Przeszukujemy ściany w oznaczonej wnęce po prawej stronie, tam mamy ukryte przejście.
  19. ŚWIECZKA DOGASA, A MY NIE MOŻEMY WYJŚĆ, CZEKA NAS ZAGŁADA I GAME OVER. XD Wracamy na duży korytarz i szukamy nowego pokoju. 
  20. Wchodzimy do pokoju. Przed nami kolejna zagadka. Uważnie musimy przeszukać cały pokój. Czytajcie każdy tekst. Znajdziemy wejście do kolejnego pokoju, który ma zamek jak przy kominku. Kiedy do niego wejdziemy, zabieramy kolejny klucz oraz fanty i wychodzimy.
    by Yaki Bird
  21. Idziemy teraz na górę na mały korytarz. Tam znajdujemy pokój, który należy dokładnie przeszukać, możemy na półkach znaleźć jakieś fanty. Najważniejsze jest jednak pianino, które zaczyna grać. W tym momencie pojawia się Albi z którą ucinamy sobie miłą pogawędkę. Jednak Shie palnęła coś głupiego i uraziła naszą gospodyni. Powiem krótko UCIEKAJ! Drogę ucieczki znacie, kazałam wam ją zapamiętać!
  22. Udaje nam się wyjść z jej posiadłości i udajemy się do domu. Koniec! WAIT! A co z Emji!? GRATULACJE WYBRALIŚCIE ZŁE ZAKOŃCZENIE, ZAPOMNIELIŚCIE O EMJI! Mam nadzieję, że przeczuwaliście coś i zapisaliście grę w tym ważnym momencie.
  23. Cieszymy się z oglądania napisów końcowych i obrazka, który wita nas na wstępie gry z napisem "Ciąg dalszy nastąpi". Możemy otworzyć ten pokój z pianinem i zabrać fanty, ale musimy się rozejrzeć po całym domu i znaleźć Emji. Najlepiej zajrzeć tam, gdzie Shie obiecała już więcej nie wchodzić: do krypty. Zauważamy, że wszystkie trumny są otwarte, prawie. Znaleźliśmy Emji. Możemy stąd uciekać. Wracamy do sali z pianinem. Albi już nie jest taka miła, bo zauważyła, że Emji uciekł ze swojej trumny. Uciekamy! Udało się? Dobrze, jesteśmy w lesie i idziemy do domu, prawda Emji? Emji? Ej ale dom jest w przeciwnym kierunku! Idziemy za nim lub pozwalamy mu odejść. Pierwsza opcja sprawi, że Shie i Emji stają się nowymi podopiecznymi Albi, druga Shie zostaje sama w domu. To nadal nie jest Happy End. W takim razie co jeszcze źle zrobiliśmy? A nie zdziwiło was to, że siedział w trumnie? Pamiętacie jak wspominałam przy pierwszych odwiedzinach tego pokoju, żeby zapamiętać co jest na półkach? Tak? To co jeszcze stoicie, idźcie do nich! Ok? To do pianina i uciekamy! Znowu to samo? Jeśli tak to znaczy, że jesteście samolubni! To nie było dla Shie! Jeszcze raz. Dogoniła cię? Jeszcze raz. xD Jesteś w końcu w lesie? Albi pobiegła za wami? No to ja już tutaj skończę. Miło się z wami grało. XD
Jak wam się grało? Ja przyznam wam szczerze, że to był mój pierwszy raz jak grałam w takiego RPGa i bardzo mi się spodobał. Głowiłam się nad tymi zagadkami i na serio dopiero pod koniec gry skorzystałam z game playów na NND. Szczerze przyznam, że już nie mogę się doczekać kolejnej części. ^,- BTW. Udało się wam znaleźć wszystkie spoilery? Niektóre łatwo w teksie znaleźć, ale radziłabym jeszcze przeszukać całego posta

Do promocji gry zachęcają nas wszyscy ilustratorzy, którzy współpracują razem z Deino, nie wykluczając jego samego. Do kampanii reklamowej przyłączyli się Teru Teru Hōshi, autor mangi w której występują Shie, Emji oraz Albi wraz z innymi postaciami należących do Deino, graficy firmy SeAL Inc, którzy stworzyli min. grę Metamor Ca, którą zdążyłam także już opisać, oraz wyżej wspomniana Yaki Bird. Wszystkie ilustracje są świetne.

Pytanie dla was. Czy kiedy wyjdzie część druga, także chcecie taką rozpiskę, czy mam sobie darować i po prostu powiedzieć, że już jest? Piszcie! A ja lecę uczyć się greki.~~

Sayo!~~

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz